۱۳- تأثیربرخورداری از ارزش های انسانی در زندگی
13-7 سیامک تحویلی
اول راجع به این که پرورش ارزشهای انسانی چه ضرورتی دارد و بعد راجع به نحوه پرورش ارزشهای انسانی سخن گفته و نکات کمککننده آن را میگویم. سالها پیش خدمت استاد بزرگوار آقای دکتر بهادری نژاد رسیده بودم و ایشان در کنفرانسی با عنوان تغییرات اقلیمی و آب و هوا شرکت کرده بودند. عنوان مقاله ایشان نقش اخلاق در تغییرات اقلیمی بود و من از این نگاه استفاده میکنم و میگویم که پرورش اخلاق و ارزشهای انسان چه نقشی در سلامتی انسان و زندگی او دارد.
شرح مطالبتمام بیماریها روانتنی هستند. تمام بیماریهای جسمی با روح و روان و عاطفه و معنویت در ارتباط می باشند و هر چقدر عنصر معنویت کمتر باشد انسان آسیبدیده تر است. سازمان بهداشت جهانی قبلاً سلامت را در حوزه جسم و ذهن تعریف میکرد ولی اکنون در حوزه عواطف و معنویت هم شامل آن میشود.
ساتیاسای بابا پارامتری را تعریف می کنند بنام ویتامین G یا ویتامین God یا ویتامین خدا، که هر چه سطح باور به خداوند در ما بیشتر باشد مصائب جسمی، روحی روانی و معنوی کمتری خواهیم داشت. به نظرمن برای پرورش ارزشهای انسانی یکسری فاکتورهایی مورد نیاز است که به پرورش ارزشهای انسانی کمک می نماید و به رشد آنها سرعت می بخشد:
۱ –مراقبه، که باید روی این پدیده مطالعات علمی زیادی انجام شود و ابعاد پنهان و پیچیده این فنومن روحی، روانی آشکار شود و ارتقا یابد.
۲ - خدمترسانی، که در ارتباط با آن باید جمله معروف آقای دکتر بهادری نژاد آویزه ذهنمان باشد(مؤثرترین خدمت بیریا به نیازمندترین افراد) .
۳- داشتن استاد، به عنوان راهنما و هم به عنوان حامی معنوی که شخص در کنار سلوک معنوی که انجام میدهد با داشتن استاد به اشتباهات پی برده و زودتر می تواند مسیر معنوی خود را طی نماید.
۴- تمرکز معنوی، اگر افراد تمرکز معنوی داشته باشند به سلامت ذهنی و سلامت معنوی و پرورش ارزشهای انسانی کمک میکند و اثربخش است. مثل این است که وقتی شما یک عدسی را مقابل نور آفتاب قرار دهید بین اکسیژن و کربن فعل و انفعالی شیمیایی انجام میشود. تمرکز معنوی هم باعث فعل و انفعال معنوی میشود.
۵- داشتن خرد الهی و توکل، من در حوزه فکری خودم خرد را به سه بخش تقسیم می کنم: خرد حیوانی - خرد انسانی – خرد الهی
خیلی جاها انسان در داشتن خرد، این گستره دانایی، با حیوانات شباهت دارد و چیزی فراتر از آنها نیست. خداوند در قرآن سگ اصحاب کهف را ذکر میکند که یک سگ دنبال اصحاب کهف میرود و انسان میشود و ما خردهای بلندمرتبه تری هم داریم بنام خرد انسانی
حضرت حافظ به وسیله خرد حرص را در خود مهار کرده است .
بحث سوم خرد الهی است که بالاترین مرتبه خرد است، که شبیه توکل می باشد. گاهی در حدی است که باید یک شخص قویتر و داناتر و تواناتر از خودش را بیابد، دستش را در دست او قرار دهد تا خودش را از دست گرداب هایی که در جریان حیاتش است نجات دهد.
۶- عملگرایی، با صحبت کردن معمولی چیز جدیدی را نمیتوانیم بدست بیاوریم اگر شعار الهی زرتشتیان را قبول داشته باشیم : پندار نیک گفتار نیک کردار نیک
کردار نیک خروجی تمامی اتفاقات مثبت ذهن ماست. اگر میخواهیم که دچار افت و افول اخلاقی هنگامیکه غرایز به ذهنمان فشار میآورد یا خشم حاکم میشود و در مقام لغزش قرار میگیریم لغزش نکنیم، باید یک فاصلهای بین خود و ذهنمان قرار دهیم و پیامدهای معنوی و اجتماعی و اخلاقی را در نظر بگیریم و بعد ببینیم آیا عملی که انجام میدهیم ارزش معنوی و انسانی دارد یا ضد ارزش است .
7- تقوی، روی این نکته آقای دکتر بهادری نژاد خیلی تکیه کردهاند و در جوامع امروزی کم رنگ شده است .
8- بخشایش، نگاه بخشندگی به آدم ها و به گناه هایی که آنها انجام می دهند. سالها پیش یکی از آشنایان رفتاری با من کرده بودند که هر وقت ایشان را میدیدم دچار درد قفسه صدری و بیقراری می شدم. وقتیکه با آقای دکتر حقیقت در میان گذاشتم ایشان روش بخشایش را به من یاد دادند و درد سینه من و بیقراری من از بین رفت و من فهمیدم بخشیدن مانند دارو مؤثر است.